Πιο πρόσφατα

31/1/12

Η Σ.Κολοτουρου στελνει μηνυμα σε μπουκαλι(Συνεντευξη)

...Λεει λοιπον το μηνυμα της στο μπουκαλι,οτι στο ιστορικο της γραψανε κουφη,ακομα ομως λεει οτι στο μυαλο της η μελωδια την κατακλυζει.Γεννημενη στην πρωτευουσα το 1973 και πτυχιουχος γιατρος,διαλεξε εναν διαφορετικο δρομο απ' αυτον που εβλεπε μπροστα της. Ευτυχως για μας,που εχουμε τη δυνατοτητα να κραταμε στα χερια μας τα "Αν-επικαιρα ποιηματα της",καθως και το νεο(2010)βιβλιο της,"Κουφος εισαι ρε;Δεν ακους;"
Η δραση της δεν περιοριζεται εκει,αλλα ας αφησουμε την ιδια να μας τα πει(σ.σ.η συνεντευξη παρθηκε μεσω e-mail γι αυτο δεν ειναι αρκετα αμεση).

Οπως αναφερετε στην επισημη ιστοσελιδα σας( http://www.sofiakolotourou.gr/ )η "αιτια του κακου" ονομαζεται μεταγλωσσικη κωφωση.Θελετε να μας μιλησετε λιγο γι αυτο,και ισως γενικοτερα για την κωφωση;
Η Σ.Κολοτουρου
Ευχαριστως να σας μιλησω.Ο περισσοτερος κοσμος εχει στο μυαλο του την εικονα του κωφου εκ γενετης,ο οποιος συχνα δεν μπορει να μιλησει,επικοινωνει με τη νοηματικη γλωσσα και με τη βοηθεια διερμηνεα,.Ομως υπαρχει μια-αγνωστη στους πολλους αλλα σημαντικη αριθμητικα-μεριδα συμπολιτων μας που χανουν την ακοη τους αφου πρωτα εχουν μαθει να μιλουν.Σε αυτους ανηκω κι εγω και ονομαζομαστε "μεταγλωσσικα" κωφοι.Στην ουσια,οταν χασει κανεις την ακοη του μετα τα 3-4 χρονια του,εχει ηδη μαθει να μιλαει,οποτε δεν χανει και τη δυνατοτητα ομιλιας μαζι με την ακοη.Οι μεταγλωσσικοι κωφοι,ππως εγω,μιλαμε κανονικα με το στομα μας,και μας προδιδει μονο η καπως περιεργη χρεια της φωνης που εχουμε(αφου δεν ακουμε τη φωνη μας οταν μιλαμε).Επικοινωνουμε διαβαζοντας τα χειλη του συνομιλητη μας και χωριε τη βοηθεια διερμηνεα.Πολλοι απο μας δεν γνωριζουν καν τη νοηματικη γλωσσα.Προσωπικα δεν εμαθα ποτε μου τη νοηματικη γλωσσα καθως πηγα σε σχολειο ακουοντων και επικοινωνω προφορικα με τον τροπο που σας περιεγραψα.Ωστοσο στο μυαλο πολλων υπαρχει αγνοια και συγχυση γυρω απο το γεγονος οτι οι μεταγλωσσικοι κωφοι μπορουμε και μιλαμε,οποτε χρειαζεται καθε φορα να εξηγω το αυτονοητο,οτι δεν γεννηθηκα κωφη,οτι πρωτα μιλησα και μετα εχασα την ακοη μου,οποτε δεν επαψα και να μιλω!
Με την κωφωση και συγκεκριμενα την αντιμετωπιση απο τον κοσμο και τα καθημερινα σας προβληματα ασχολειστε στο δευτερο σας βιβλιο για το οποιο θα ηθελα να μας μιλησετε εκτενεστερα.
"Κουφος εισαι ρε;δεν ακους;"
Το βιβλιο αυτο εχει τον τιτλο:"Κουφος εισαι ρε;Δεν ακους;" και εκδοθηκε απο τις εκδοσεις ΚΨΜ το Σεπτεμβρη του 2010.Η πρωτη εκδοση εξαντληθηκε και προχωρησαμε σε δευτερη εκδοση το Σεπτεμβρη του 2011.Στο βιβλιο υπαρχουν πραγματικες ιστοριες απο τη ζωη μου που τις κατεγραψα χιουμοριστικα,ωστε να κατανοησουν κυριως οι ακουοντες τα προβληματα που αντιμετωπιζουμε.Οκτω απο τις ιστοριες του βιβλιου μετατραπηκαν σε κομικ απο τον γνωστο κομιστα Σπυρο Δερβενιωτη,ωστε να μπορει να διαβαστει και απο παιδια κι εφηβους.Στην ουσια το βιβλιο αποτελει μια γνωριμια με τον κοσμο της μεταγλωσσικης κωφωσης και εναν οδηγο συμπεριφορας απεναντι στους κωφους συμπολιτες μας.Η βαση για τη δημιουργια αυτου του ηταν το προσωπικο μου blog για την κωφωση που εχω απο το 2008 στη διευθυνση http://kofosi.blogspot.com/ .
Περα απ αυτο εχετε εκδοσει και μια ποιητικη συλλογη,η οποια τι πραγματευεται;
Εχω εκδοσει μια ποιητικη συλλογη με τιτλο "Αν-επικαιρα ποιηματα" το 2007 απο τις εκδοσεις Δαρδανος-Τυπωθητω,σειρα Λαλον Υδωρ.Προκειται για μια ποιητικη συλλογη οπου τα περισσοτερα ποιηματα ειναι γραμμενα σε παραδοσιακο στιχο(εμμετρο-ομοικαταληκτο)και μιλουν για ολα τα θεματα που απασχολουν ενα συγχρονο ανθρωπο:απο τις ερωτικες και φιλικες σχεσεις μεχρι την πολιτικη επικαιροτητα,ετσι ωστε να αποφασισει ο αναγνωστης τελικα ποια ειναι τα "επικαιρα" και ποια(και αν υπαρχουν)τα "αν-επικαιρα" καθε φορα.
Καποια ποιημαρα σας εχουν μεταφραστει και στα αγγλικα αν δεν κανω λαθος.
Ναι,ο κυριος Γιαννης Γκουμας,που ειναι ποιητης και μεταφραστης,αλλα και προσωπικος φιλος,μου εχει κανει την τιμη να μεταφρασει και δικα μου ποιηματα στα αγγλικα.Ο κυριος Γκουμας εχει μεταφρασει πανω απο 200 ποιητες στην αγγλικη γλωσσα.Τα μεταφρασμενα ποιηματα μου μπορειτε να τα δειτε στη σελιδα μου.Αυτην την εποχη επισης μεταφραζονται ποιηματα μου και στα ισπανικα.
Βεβαια δεν ειστε μονο συγραφεας και ποιητρια,αλλα συγχρονως κανετε διαφορες δρασεις για την ενημερωση και την αφυπνιση,αν θελετε,της κοινωνιας σχετικα με την κωφωση και οχι μονο.
Με το συζυγο της
Ο αντρας μου(ο οποιος δεν εχει προβλημα ακοης)με αποκαλει "ακτιβιστρια της κωφωσης" και νομιζω πως αυτος ειναι ο καταλληλος ορος για να περιγραψει τη συνολικη μου δραστηριοτητα σε σχεση με την κωφωση.Εχω φταξει απο περσι μια ομαδα στο facebook με τον τιτλο Κουφοχωριο κι εκει εχουμε μαζευτει μεχρι στιγμης 357 ατομα,με προβληματα ακοης αλλα και ακουοντες,και γονεις παιδιων με προβληματα ακοης κλπ και απο κοινου οργανωνουμε διαφορες δραστηριοτητες.Στην Αθηνα κανουμε διαφορες δραστηριοτητες του Κουφοχωριου,οπως ειναι η προβολη ελληνικων ταινιων με υποτιτλους που εχουμε βρει και τις προβαλουμε σε δικο μας χωρο.Αλλα και στη Θεσσαλονικη υπαρχει παραρτημα του Κουφοχωριου,με λιγα ακομα μελη,που ομως εκοψαν και πρωτοχρονιατικη πιτα προχθες!
Γενικα σε ολα τα θεματα προσπαθω να ειμαι ενεργος πολιτης,εννοω οχι μονο ως προς την κωφωση κι ελπιζω οτι πλεον η κοινωνια μας ειναι αρκετα ωριμη ωστε να επιτρεπει και να διευκολυνει τη συμμετοχη ολων των ΑμεΑ(παρατηρηση μου:ΑμεΙ(=ικανοτητες) στα κοινωνικα δρωμενα.Το διαδικτυο μας βοηθαει παρα πολυ σε αυτο,αφου μπορουμε να παρεμβουμε σε πολλα πραγματα,μεσω του γραπτου λογου και παρακαμπτοντας τη δυσκολια ακοης μας.
Ετοιμαζετε αυτον τον καιρο καποια νεα δουλεια η δραση; (να βγαλουμε και καμια ειδηση!)
Ναι,πρωτα πρωτα εχω προσκληθει να μιλησω σε καποια σχολεια και πανεπιστημιακα ιδρυματα σχετικα με το θεμα της κωφωσης.Απο περσι εχω επισκεφτει ηδη δυο σχολεια και λατρευω να μιλαω στα παιδια και να τα ενημερωνω γι αυτα τα θεματα.Τα παιδια ειναι οι πολιτες του αυριο και πρεπει να ευαισθητοποιηθουν και σε θεματα αναπηριας των συμπολιτων τους.Επισης,εχω τη σκεψη να εκδωσω φετος κι αλλο βιβλιο φετος,αλλα δεν εχω καταληξει ακομα.Βλεπετε,λογω της κρισης και των τρομερων κοινωνικων αλλαγων ειναι λιγο δυσκολο να συνεχιζουμε κανονικα τις εκδοτικες και αλλες δραστηριοτητες μας.Ωστοσο ολοι μας πρεπει να το παλευουμε.Τελος,να αναφερω οτι στις 13 Φεβρουαριου το Ιδρυμα Σινοπουλου θα μου κανει την τιμη να παρουσιασει την ποιητικη μου δουλεια στην Αθηνα,μαζι με αλλους δυο ποιητες.
Ας μιλησουμε λιγο και για τα δυο μελοποιημενα σας ποιηματα απο τον Κωστα Παριση και τον B.D. Foxmoor(ξερω σας παω απ το ενα θεμα στο αλλο).
Νομιζω οτι στη δικη μου περιπτωση αυτα τα θεματα ειναι αλληλενδετα γιατι πρωτα και κυρια ειμαι ποιητρια και μετα "ακτιβιστρια της κωφωσης",οπως σας ειπα πριν.Ποιητρια ειμαι επειδη ετσι γεννηθηκα,με αυτην την εσωτερικη παρορμηση να γραφω,και ακτιβιστρια επειδη ετυχε να σημαδευτω απο τη μεγαλη αυτη αναπηρια,την αναπηρια της κωφωσης.
"Αν-επικαιρα ποιηματα"
Αν και ειναι τρομερο να αναγκαζεσαι να ζεις μια ζωη χωρις τον ηχο,χωρις τη μουσικη,εγω πρωτη αναγνωριζω την αξια του ηχου και της μουσικης για ολους.Ακομα κι εμεις που δεν ακουμε εχουμε μεσα μας την "ελειψη" και το "παραπονο" του ηχου,εχουμε μεσα μας τον ρυθμο,και αν μας πουν τα λογια μπορουμε να τραγουδησουμε κι εμεις.
Γι αυτο θεωρω μεγαλη μου τιμη,το γεγονος οτι οι στιχοι μου μελοποιηθηκαν,οχι μια,αλλα δυο φορες ηδη.Την πρωτη φορα,το 2007 ο B.D. Foxmoor μου εκανε τη μεγαλη τιμη να μελοποιησει το ποιημα "Μηνυμα μιας κουφης"(με τον τιλο "μηνυμα στο μπουκαλι")στο δισκο "Οταν οι μικρονοοι hiphoραγουν".Το ποιημα αυτο αναφερεται φυσικα στην κωφωση μου και μελοποιηθηκε εκ νεου στον προσφατο δισκο La Bruja Muerta.Οχι μια,αλλα δυο μελοποιησεις του ιδιου τραγουδιου!Κριμα που δεν ξερω να σας πω ποια ειναι η καλυτερη κατα τη γνωμη μου...
Ο Κωστας Παρισης,παλι,μελοποιησε το ποιημα In Memoriam και το τραγουδησε ο Δωρος Δημοσθενους στο δισκο του "One for the road".Αυτο το ποιημα το αγαπω ιδιαιτερα γιατι αναφερεται στις συνθηκες θανατου του ποιητη Ηλια Λαγιου,ο οποιος επεσε απο τον τριτο οροφο του σπιτιου του το 2005.Αν και τον ειχα γνωρισει απο κοντα μολις δυο φορες,ο Ηλιας Λαγιος ηταν ενας απο τους ποιητες που θαυμαζα και αγαπουσα την ποιηση τους και το τρομερο του τελος στα 47 του μολις χρονια ηταν δυσκολο να το διαχειριστω.Το τραγουδι αυτο χρησιμοποιηθηκε και στο ντοκιμαντερ "Ηλιας Λαγιος,σοννετογραφος και θαυματοποιος" που γυριστηκε απο τους Γιαννη Κοντο και Σιλα Μιχαλακα.
Ειναι γνωστο οτι συνεργαζεστε με καποια λογοτεχνικα περιοδικα κι εφημεριδες.
Ναι,εχω συνεργαστει κατα καιρους με διαφορα λογοτεχνικα περιοδικα ειτε εντυπα ειτε διαδικτυακα(π.χ.Οροπεδιο,Ποιειν,Βακχικον).Αυτην την εποχη δημοσιευω σποραδικα στα δυο τελευταια και κυριως ανεβαζω τη δουλεια μου στη σελιδα μου(αναφερεται και στην 1η ερωτηση).
Πλησιαζοντας στο τελος,μπορουμε να βρουμε σε συγκεκριμενα σημεια πωλησης τα βιβλια σας ή υπαρχουν παντου;
Θεωρητικα υπαρχουν παντου,αλλα εαν δεν τα βρειτε ή δεν τα φερνουν με παραγγελια(ισως επειδη εχουν περασει καποια χρονια απο την εκδοση τους,ειδικα των ποιηματων)μπορειτε να επικοινωνησετε με τους εκδοτικους οικους και θα σας τα αποστειλουν.
Υπαρχει πιθανοτητα να σας δουμε στην πολη μας(σ.σ.Θεσσαλονικη)για καποια παρουσιαση,εκδηλωση κλπ;
Δυστυχως δε με προλαβατε,ειχα ερθει στις 14 Δεκεμβριου,δηλαδη πριν απο ενα μηνα,και παρουσιασα τα βιβλια μου στη Δημοτικη Βιβλιοθηκη.Συνηθως στην πολη σας ερχομαι με τον αντρα μου καθε Δεκεμβριο,επειδη εχουμε φιλους απο χρονια που τους επισκεπτομαστε.Τη Θεσσαλονικη την αγαπαμε πολυ,αφου μας συνδεουν φιλικες σχεσεις χρονων.Τα τελευταια χρονια συνδυαζουμε την επισκεψη με μια παρουσιαση βιβλιου.Οποτε,εκτος απροοπτου,θα με δειτε τον επομενο Δεκεμβρη παλι!
Λοιπον,σας ευχαριστω για το χρονο που μου διαθεσατε,σας ευχομαι αστειρευτη εμπνευση και ορεξη και να δωσετε επιτελους σε μεγαλο μερος του κοσμου να καταλαβει οτι δεν εχετε αναγκη τον οικτο,αλλα ουτε και την αγνοια του.Φυσικα ανυπομονω και για τον επομενο Δεκεμβρη και την επισκεψη σας στην πολη μας.
Να εισαι καλα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Thank you, and may the force be with you.